فرش مراكشي چيست؟

به مرجع به روز و تخصصي اخبار استاني خوش آمديد

فرش مراكشي چيست؟

۱۱ بازديد

فرش از آن دسته محصولاتي است كه با وجود قدمت طولاني خود توانسته است همواره با تغييرات روز همراه باشد

فرش مراكشي چيست؟ https://www.neginhelal.com/moroccan-rug/ https://www.neginhelal.com/moroccan-rug/#respond Mon, 30 Aug 2021 15:22:02 0000 اخبار و مقالات https://www.neginhelal.com/?p=16210 فرش از آن دسته محصولاتي است كه با وجود قدمت طولاني خود توانسته است همواره با تغييرات روز همراه باشد

فرش از آن دسته محصولاتي است كه با وجود قدمت طولاني خود توانسته است همواره با تغييرات روز همراه باشد و هميشه جزو بهترين انتخاب‌ها در طراحي دكوراسيون قرار بگيرد. البته فرش‌هايي با طرح سنتي هنوز هم در ايران و خارج از كشور بسيار محبوب هستند، اما فرش‌هايي كه با نقشه‌هاي مدرن توليد مي‌شوند نيز كم نبوده و با يك جستجوي ساده در اينترنت مي‌توانيد آنها را در اشكال و اندازه‌هاي مختلف پيدا كنيد. فرش‌هاي مراكشي يكي از فرش‌هايي است كه مي‌خواهيم در اين مقاله در مورد آن بيشتر توضيح دهيم.

تاريخچه فرش‌هاي مراكشي

نام اين فرش مراكشي؛ نشان مي‌دهد كه ريشه‌هاي توليد آن را بايد در مراكش جست‌وجو كرد. البته در زبان لاتين به آن قالي Beni Ourain گفته مي‌شود كه نام يك قبيله بربر واقع در شمال شرقي كوه‌هاي اطلس در كشور مراكش است. اين قبيله با استفاده از پشم طبيعي گوسفندان، قالي مراكشي توليد مي‌كنند. اين فرش‌ها هم به‌صورت دستباف و هم با استفاده از دستگاه‌هاي بافت فرش توليد مي‌شوند.

نكته جالب در مورد فرش طرح مراكشي اين است كه طرح و نقشه آن در هر خانواده‌اي با خانواده ديگر فرق مي‌كند. اين بدان معناست كه فرش در هر خانواده مراكشي كه بافته مي‌شود، از نماد همان خانواده استفاده مي‌شود. البته در سال‌هاي اخير به دليل رواج اين نوع فرش در ايران، فرش‌هاي مدل مراكشي با استفاده از ماشين‌آلات پيشرفته در كشور توليد شده است؛ بنابراين در بازار مي‌توانيد فرش‌هاي مراكشي مدرن ساخت ايران را بيابيد.

ويژگي‌هاي فرش مراكشي

وزن سبك، نرمي و لطافت از ويژگي‌هاي اصلي فرش‌هاي مراكشي است. دليل آن نيز بافته شدن فرش از نخ و پشم خالص گوسفندان است كه موارد ذكر شده از دلايل اصلي خريد فرش مراكشي هستند. از سوي ديگر نقشه اين فرش‌ها اغلب به شكل هندسي ساده و درعين‌حال زيبا هستند؛ بنابراين فرش‌هاي مراكشي در دسته فرش‌هاي مدرن قرار مي‌گيرند. همچنين بافت آن با پشم گوسفند بوده كه رنگ اين فرش‌ها را بسيار طبيعي كرده است.

اغلب پشمي كه براي بافت فرش‌هاي مراكشي استفاده مي‌گردد، رنگ نمي‌شود و فرش‌ها با رنگ طبيعي نخ آنها بافته مي‌شوند. اين طبيعي بودن باعث مي‌شود قالي‌هاي مراكشي براي افرادي كه نسبت به پرزها و الياف مصنوعي فرش تحمل ندارند، گزينه مناسبي باشد. مزيت ديگر قيمت فرش مراكش است. با اين كه قيمت فرش مراكشي بستگي به طرح و اندازه فرش دارد، اما اين فرش در بازار در رده فرش‌هاي ارزان طبقه‌بندي مي‌شود و مي‌تواند انتخاب خوبي براي هر خانواده‌اي باشد.

تزئين دكوراسيون با فرش مراكشي

فرش‌هاي مراكشي معمولاً با طبيعت خانه همخواني دارند. فرش‌هاي مراكشي با تنوع بسيار زياد در انواع سليقه‌ها توليد مي‌شود. از فرش‌هاي مدرن مراكشي گرفته تا طرح‌هاي سنتي و كلاسيك. در اينجا برخي از مزاياي استفاده از فرش مراكشي براي تزئين خانه شما آورده شده است.

  • جنس لطيف و گرم

باتوجه‌به اينكه الياف به‌كاررفته در توليد اين فرش‌ها از پشم خالص است، نرمي و گرماي مطلوبي دارند. اين يكي از دلايل رايج استفاده از اين فرش‌ها در اتاق‌خواب و اتاق كودكان است. اين ويژگي باعث مي‌شود كه اين فرش‌ها براي مكان‌هايي كه مي‌خواهيد روي زمين بنشينيد، انتخابي عالي باشد.

  • استقامت بالا

نكته ديگري كه مي‌توان مزيت فرش مراكش نسبت به انواع ديگر فرش‌ها دانست، دوام آن است. اگر از اين فرش‌ها در مناطق شلوغ خانه استفاده مي‌كنيد، مي‌توانيد انتظار داشته باشيد كه كيفيت مطلوب خود را براي ساليان طولاني حفظ كنند.

  • سازگاري بالا با انواع دكوراسيون

باتوجه‌به اينكه فرش‌هاي مراكشي در اشكال و اندازه‌هاي مختلف توليد مي‌شوند، با انواع دكوراسيون‌ها سازگاري داشته و مهم نيست چه نوع دكوراسيوني داريد و از چه نوع مبلماني در خانه استفاده مي‌كنيد. با يك بازديد ساده در اينترنت مي‌توانيد يك فرش مراكشي مناسب براي آن پيدا كنيد.

  • شستشوي آسان

نظافت و شستشو فرش مي‌تواند يكي از چالش‌هاي نگهداري آن باشد. فرش‌هاي مراكشي بسيار سبك بوده و به همين دليل شستشوي فرش را راحت‌تر مي‌كند و امكان شستشو فرش در منزل به‌راحتي امكان‌پذير است.

https://www.neginhelal.com/moroccan-rug/feed/ 0

منبع :فرش نگين هلال مشهد
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.