ترب‌ سفيد؛ خواص، كاربردها و هر آنچه بايد در مورد آن بدانيد

به مرجع به روز و تخصصي اخبار استاني خوش آمديد

ترب سبزي چليپايي است كه بومي آسيا و اروپا است. انواع ترب كوهي وجود دارد كه از نظر شكل، رنگ و طعم متفاوت است. يكي از انواع تربچه كه در آشپزي آسيايي و هندي استفاده مي شود، برگ سفيد آن است كه به عنوان يك گياه دارويي شناخته مي شود. اگر مي خواهيد در مورد …

منبع : ترب‌ سفيد؛ خواص، كاربردها و هر آنچه بايد در مورد آن بدانيد

ترب‌ سفيد؛ خواص، كاربردها و هر آنچه بايد در مورد آن بدانيد http://abcmag.ir/11140/ترب-سفيد-خواص-كاربردها-و-هر-آنچه-بايد-در-مورد-آن-بدانيد/ abcmag News Mon, 03 Jan 2022 19:53:37 0000 لوازم خانگي ويژگي https://abcmag.ir/?p=11140

ترب سبزي چليپايي است كه بومي آسيا و اروپا است. انواع ترب كوهي وجود دارد كه از نظر شكل، رنگ و طعم متفاوت است. يكي از انواع تربچه كه در آشپزي آسيايي و هندي استفاده مي شود، برگ سفيد آن است كه به عنوان يك گياه دارويي شناخته مي شود. اگر مي خواهيد در مورد …

منبع : ترب‌ سفيد؛ خواص، كاربردها و هر آنچه بايد در مورد آن بدانيد

ترب سبزي چليپايي است كه بومي آسيا و اروپا است. انواع ترب كوهي وجود دارد كه از نظر شكل، رنگ و طعم متفاوت است. يكي از انواع تربچه كه در آشپزي آسيايي و هندي استفاده مي شود، برگ سفيد آن است كه به عنوان يك گياه دارويي شناخته مي شود. اگر مي خواهيد در مورد ارزش غذايي و فوايد و كاربردهاي برگ انگور سفيد در آشپزي بيشتر بدانيد، اي بي سي مگ مگ را دنبال كنيد.

اطلاعات بيشتر در مورد ترب سفيد

اسب سفيد

برگ سفيد يك گونه اسب بومي چين و ژاپن است. اين نژاد اسب كه امروزه در سراسر جهان كشت مي شود كاربردهاي زيادي دارد. علاوه بر اينكه بخشي از غذاي مورد استفاده انسان است، به عنوان خوراك دام نيز استفاده مي شود. روغن نباتي سفيد در صنايع آرايشي و بهداشتي استفاده مي شود. علاوه بر اين، برگ انگور سفيد به صورت مخلوط توسط كشاورزان استفاده مي شود. كاشت به حفظ و بهبود سلامت خاك و افزايش عملكرد محصولات اساسي كمك مي كند.

يكي از تربچه ها در فصل زمستان ترب سفيد است. تربچه در زمستان كندتر رشد مي كند و در بهار بزرگتر از تربچه است. تربچه زمستانه در نيمه دوم تابستان كاشته مي شود و در ماه هاي سردتر برداشت مي شود.

اين نوع تربچه شكلي صاف دارد و شبيه هويج بزرگ است. برگ هاي سفيد نسبت به ساير غذاها طعم ملايم تري دارند و اگر بخواهيم طعم آن را تعريف كنيم بايد بگوييم: كمي شيرين و كمي شيرين.

نوعي اسب سفيد

اسب سفيد

اگرچه اين نوع برگ به ترب سفيد معروف است و رنگ سفيد بيشتري دارد اما اين نوع برگ رنگ متفاوتي دارد. اين رنگ ها عبارتند از قرمز، سبز و بنفش. از نظر شكل، برخي از تربچه هاي سفيد مانند تربچه گرد و برخي نيز مانند هويج رشد مي كنند. شايد دانستن برخي از گونه هاي آن جالب باشد.

  • پوره سفيد: اين نوع تربچه مانند هويج رشد مي كند و ارتفاع آن به 41 تا 46 سانتي متر مي رسد. ميكاي سفيد داراي بافتي نرم و صاف است.
  • كيوان – براوو: اين نوع ترب داراي رنگ زيبايي است. پوست او بنفش و رنگ گوشت او تركيبي از بنفش و سفيد است. طول آن 15 سانتي متر بيشتر نيست و طعم آن كمي شيرين است.
  • آلپ: يكي از كوتاه ترين نژادهاي اسب سفيد است كه طول آن به 13 تا 15 سانتي متر مي رسد و بيشتر از آن رشد نمي كند. اين نوع اسب سفيد اغلب براي تهيه كيمچي استفاده مي شود. كيمچي نوعي غذا است كه با سبزيجات و به روش تخمير تهيه مي شود. ترب سفيد آلپاين طعم شيرين تري نسبت به ترب سفيد با كيفيت بالاتر دارد و براي كساني كه دوست دارند كيمچي درست كنند انتخاب محبوبي است.
  • اسير: پوست آن سبز و گوشت آن صورتي مايل به صورتي است. هندوانه سفيد مانند تربچه گرد رشد مي كند و كمي شيرين و تند است.
  • مينوويز ژاپني: اين يكي از بلندترين نژادهاي اسب سفيد است كه به 61 سانتي متر مي رسد. پوست و گوشت اين نوع اسب سفيد كاملاً سفيد، از نظر ظاهري بسيار سرد و طعم شيرين است.
  • شونكيو: اين نوع برگ داراي پوست قرمز و گوشت سفيد است و طول آن به 10 تا 12 سانتي متر مي رسد. شونكيو طعمي تلخ و كمي شيرين دارد و دمبرگ ها صورتي است. Shunkyu اغلب به خاطر اين دو ويژگي شناخته مي شود.

ارزش غذايي

اين برگ كالري بسيار كمي دارد اما حاوي مواد مغذي زيادي است. ارزش خوراك اسب سفيد با طول 18 سانتي متر و وزن 338 گرم شامل موارد زير است:

  • كالري: 61
  • كربوهيدرات: 14 گرم NY
  • پروتئين: 2 گرم
  • فيبر: 5 گرم
  • ويتامين سي): 124 درصد تقاضاي روزانه
  • اسيد فوليك يا ويتامين (B9): 24 درصد نياز روزانه
  • كلسيم: 9 درصد نياز روزانه
  • منيزيم: 14 درصد نياز روزانه
  • پتاسيم: 22 درصد نياز روزانه
  • مس: 19 درصد نياز روزانه

همانطور كه از اين ليست مي بينيد، اين نوع ترب منبع غني از مواد مغذي مختلف مانند كلسيم، منيزيم، پتاسيم و مس است و سرشار از ويتامين C و ويتامين B9 است.

ويتامين C يك ويتامين محلول در آب است كه براي سلامتي ضروري است. اين ويتامين در بسياري از عملكردهاي بدن مانند عملكرد سيستم ايمني و رشد و ترميم سلول ها نقش مهمي دارد. علاوه بر اين، ويتامين C داراي خواص آنتي اكسيداني است و از سلول هاي بدن در برابر آسيب هاي ناشي از استرس اكسيداتيو محافظت مي كند.

اسب سفيد همچنين سرشار از اسيد فوليك يا ويتامين B9 است كه به رشد سلولي، توليد گلبول هاي قرمز و سنتز DNA كمك مي كند. خوردن رژيم غذايي سرشار از اسيد فوليك در دوران بارداري بسيار مهم است زيرا اين ماده غذايي نقش مهمي در رشد جنين دارد.

اسب سفيد براي سلامتي مفيد است

اسب سفيد

از آنجايي كه اين نوع غذا منبع بسيار خوبي از مواد مغذي است، خوردن آن مي تواند براي سلامتي شما مفيد باشد. خوردن كلم سفيد اثرات مثبت زيادي دارد كه به حفظ و بهبود سلامتي كمك مي كند.

1. سرشار از تركيبي از گياهان محافظ

اين نوع ترب داراي طيف گسترده اي از گياهان است كه مي تواند در بهبود سلامت و پيشگيري از برخي بيماري ها موثر باشد.

برخي از مطالعات نشان مي دهد كه عصاره ترب حاوي مواد شيميايي خاصي مانند پلي فنول ها است كه خاصيت آنتي اكسيداني دارند. پلي فنول هاي موجود در ترب، اسيد فروليك و كوئرستين است كه هر دو خاصيت ضد التهابي و ضد سرطاني دارند و سيستم ايمني بدن را تقويت مي كنند.

علاوه بر اين، سبزيجات چليپايي مانند ترب حاوي يك تركيب فعال زيستي به نام گلوكوزينولات هستند كه به ايزوتيوسيانات تجزيه مي شود. برخي مطالعات نشان مي دهد كه اين تركيب ممكن است در پيشگيري از سرطان موثر باشد. البته بخشي از اين تحقيقات روي حيوانات انجام شده است.

همچنين مطالعات آماري نشان مي دهد كه مصرف منظم سبزيجات چليپايي مانند ترب مي تواند از برخي سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ و سرطان ريه پيشگيري كند.

. به كاهش وزن كمك مي كند

خوردن غذاهاي كم كالري و پرفيبر مانند ترب به حفظ وزن خوب كمك مي كند و در كاهش وزن موثر است.

انگور سفيد يك سبزي بدون گندم است، به اين معني كه كربوهيدرات كمي دارد. تحقيقات نشان مي دهد كه مصرف سبزيجات بدون نشاسته مي تواند به كاهش وزن افراد كمك كند. به عنوان مثال، مطالعه اي بر روي 1197 نفر نشان داد افرادي كه سبزيجات بدون نشاسته بيشتري مصرف مي كردند، چربي كمتر و سطح انسولين كمتري داشتند. انسولين هورموني است كه در ذخيره سازي چربي نقش دارد.

علاوه بر اين، برگ ها سرشار از فيبر هستند و اين ماده مغذي هضم را در دستگاه گوارش كند مي كند و شما را براي مدت طولاني سير نگه مي دارد. كاهش احساس گرسنگي مي تواند به كاهش وزن كمك كند.

3. پيشگيري از بيماري مزمن

ترب سبزي مغذي است كه سرشار از تركيبي از گياهان مفيد، ويتامين ها، مواد معدني و فيبر است. اين مواد مغذي با هم مي توانند به پيشگيري از بيماري كمك كنند. در حالي كه گنجاندن انواع سبزيجات در رژيم غذايي به بهبود سلامت شما كمك مي كند، خوردن انواع سبزيجات چليپايي مانند ترب از بدن شما در برابر انواع عفونت ها محافظت مي كند.

خوردن سبزيجات چليپايي خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي، سرطان هاي خاص، ديابت و بيماري هاي عصبي را كاهش مي دهد. همچنين، مطالعه آمار نشان مي دهد كه مصرف منظم سبزيجات چليپايي مانند ترب به افراد كمك مي كند زندگي طولاني تر و سالم تري داشته باشند.

كاربرد ترب سفيد در پخت و پز

اسب سفيد

اين نوع ترب را مي توانيد به صورت خام، ترشي يا پخته مصرف كنيد. اگرچه ترب يكي از مهم ترين مواد مغذي مورد استفاده در غذاهاي آسيايي است، اما امروزه در سراسر جهان و در تهيه غذاهاي مختلف از آن استفاده مي شود. اگر علاقه مند به گنجاندن اسب سفيد در رژيم غذايي خود هستيد، مي توانيد روش هاي زير را امتحان كنيد:

  • كلم خام را در يك برش خنك و مغذي در سالاد خرد كنيد.
  • تفت دادن كلم در روغن داغ طعم آن را بهتر مي كند.
  • برگ ها را مكعبي خرد كنيد و با آن كيمچي درست كنيد. كيمچي يك غذاي سنتي كره اي است.
  • از تربچه به جاي هويج در سوپ و خورش استفاده كنيد.
  • برگ ها را جدا كرده و روي آن روغن زيتون، نمك و فلفل بپاشيد و به عنوان يك وعده غذايي كم كالري همراه با غذاي اصلي سرو كنيد.
  • هويج و سيب زميني را مكعبي خرد كرده و در فر بپزيد.
  • ميان وعده هاي سالم سرو كنيد؛ اسب سفيد برش خورده با سبزيجات ديگر و با ديپ خوشمزه.
  • برگ هاي سفيد را به صورت خمير خرد كرده و با سس بادام زميني خانگي مخلوط كنيد.
  • از آنجايي كه ترب سفيد بافت ظريفي دارد، مي توانيد از آن براي تهيه اسپرينگ رول استفاده كنيد. اسپرينگ يك رول غذاي محبوب در شرق و جنوب شرق آسيا است و انواع زيادي دارد.

البته علاوه بر ريشه، از برگ سبز اين برگ نيز مي توان استفاده كرد. مي توانيد برگ هاي بو داده را بخوريد يا به سوپ اضافه كنيد. مي توانيد كدو سفيد را هم امتحان كنيد. از اين جوانه ها در انواع سالادها و غذاهاي آسيايي مانند سوشي استفاده مي شود. اين جوانه هاي كوچك داراي خواص دارويي هستند و تحقيقات اثرات آنتي اكسيداني و ضد سرطاني آنها را تاييد مي كند.

ممكن است با جوانه هاي خاصي مانند جوانه كلم بروكلي و جوانه يونجه آشنا باشيد و قبلاً آنها را امتحان كرده باشيد، اما امتحان جوانه هاي سفيد مي تواند يك تجربه سرگرم كننده باشد.

نتيجه

اسب سفيد

ترب سفيد يك سبزي مغذي و كم كالري است كه به حفظ و بهبود سلامت كمك مي كند. خوردن اسب هاي سفيد به شما كمك مي كند تا به وزن مطلوب خود برسيد و بدن شما را در برابر عفونت ها محافظت مي كند. خوردن اين گياه مغذي خطر ابتلا به بيماري هاي مزمن مانند بيماري هاي قلبي و برخي سرطان ها را كاهش مي دهد.

اين نوع كلم علاوه بر فوايد فراواني كه براي سلامتي دارد، يكي از پرمصرف ترين سبزيجات در آشپزي نيز مي باشد. مي توانيد اسب سفيد را به صورت خام و برشته خورده و به غذاها و سالادهاي مختلف اضافه كنيد و از طعم آن لذت ببريد.

منبع: Healthline

.

امتياز شما به اين مقالهpost

منبع : ترب‌ سفيد؛ خواص، كاربردها و هر آنچه بايد در مورد آن بدانيد

منبع :مجله خبري abcmag

گیاه شناسی شنبلیله

  • شنبلیله یا شنبلید با نام علمی Trigonella foenum-graecum یک نوع از گیاهان دارویی یک ساله است.
  • این گیاه در حدود ۸۰ سانتی متر ارتفاع دارد .
  • شنبلیله دارای برگ های سبز و گل های سفید کوچک و غلاف هایی است که حاوی دانه های کوچک طلایی و قهوه ای است .
  • شنبليله در کنار سواحل دریای مدیترانه ، شرق و جنوب آسیا و در کشورهایی از قبیل هند ، پاکستان ، یونان ، ایتالیا و مصر مانند دانه گیاه رازیانه  یافت می شود .
  • این گیاه بومی ایران می باشد و در مناطق مختلف ایران از جمله خراسان ، شیراز ، اصفهان و دامغان به طور گسترده رشد می کند .
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.